Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in
Beschrijving
Vorig jaar heb ik, in samenwerking met mijn collega's, het project Kindcoachgesprekken ingevoerd binnen de organisatie van Kindcentrum ’t Wikveld. In een subsidie-aanvraag heb ik de resultaten van een onderzoeksgroep en het meerjarenbeleidsplan met elkaar verbonden en van het Leraren Ontwikkel Fonds ruime subsidie gekregen om oplossingsgericht coachen met leerlingen te gaan neerzetten op ’t Wikveld. Gedurende het schooljaar 2016-2017 zijn alle leerkrachten van de groepen 7 en 8 door mij gecoacht door middel van film (beeldcoaching).  Deze beelden hebben we nabesproken zodat ontwikkeling plaatsvond en uiteindelijk alle betrokken collega’s oplossingsgericht coachen. Halverwege het schooljaar zijn de collega’s van de groepen 5 en 6 betrokken bij het project zodat zij komend schooljaar ook twee keer een coachgesprek kunnen voeren met de leerlingen. Zo ontstaat een mooie doorgaande lijn. Collega Danielle van den Bosch en ik hebben we het afgelopen jaar workshops aan collega’s en directeuren gegeven, portfolio-formulieren ontwikkeld en het team verder geprofessionaliseerd. De invoering zal stapsgewijs per twee leerjaren worden doorgevoerd totdat de leerkrachten van alle groepen twee maal per jaar met elke leerling kindcoachgesprekken voeren. De leerlingen presenteren in de loop van het schooljaar hun eigen leerdoel samen met een maatje in de klas. Zo worden eigenaarschap van leerlingen verder vormgegeven. De kracht van het project zit ‘m vooral in leren van en met elkaar, én het feit dat leerlingen zelf eigenaar worden van hun zelf te formuleren leerdoel. Kinderen weten zelf vaak heel goed waar ze in te leren hebben, en het motiveert hen dit zelf te mogen doen.
Werkzaamheden
  • Workshops
  • Portfolio-formulieren ontwikkeld
  • Professionalisatie v/h team

 

Klant

Organisatie Kindcentrum ’t Wikveld

Info